Drukuj

W numerze 18/2016

Jest czas negocjacji

O postępach rozmów z minister Anną Zalewską, problemach, w sprawie których udało się wspólnie wypracować rozwiązania, oraz o tematach jeszcze nie załatwionych – z Ryszardem Proksą, przewodniczącym Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, rozmawia Olga Zielińska.
więcej na str. 2

MEN odpowiedziało na postulaty „Solidarności”

Jest odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej na postulaty Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”. Tylko część z nich została uwzględniona. O pakiecie działań osłonowych i wynagrodzeniach dla pracowników oświaty członkowie Prezydium KSOiW rozmawiali z minister Anną Zalewską i chcą rozmawiać także z premier Beatą Szydło.


Wojciech Jaranowski
więcej na str. 3

Jaka reforma oświaty?

Które zmiany proponowane przez MEN powinny być wprowadzone, a które należałoby jeszcze dopracować? (wypowiedzi związkowców)

Barbara Ellwart
więcej na str. 4

XX-lecie poświęcenia sztandaru Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania

Sztandar Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” został poświęcony przez Ojca Świętego Jana Pawła II w Watykanie 11 listopada 1996 roku (w dwudziestą rocznicę pontyfikatu). W tym roku minęło 20 lat od tej uroczystości. Poczet sztandarowy stanowili: chorąży sztandarowy – Krzysztof Jędrzejczyk, asysta – Joanna Kuryło i śp. Ryszard Grzywiński. Obecnie stały poczet sztandarowy KSOiW tworzą: chorąży sztandarowy – Krzysztof Jędrzejczyk, asysta – Wojciech Jaranowski i Lesław Ordon.
Krzysztof Jędrzejczyk
więcej na str. 8

Zmiana ustroju szkolnego zmieni nauczyciela?

Profesja nauczyciela opiera się na paradoksie – oczywistym, choć rzadko dostrzeganym. Nauczyciel to ktoś, kto podlega nieustannemu oglądowi. Roland Maszka
więcej na str. 7

Niedokładne „dokładnie”

Przysłówek „dokładnie” pochodzi od przymiotnika „dokładny”, który, zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku języka polskiego” PWN, znaczy: ‘odznaczający się starannością, uwagą, dbałością o szczegóły w wykonywaniu czegoś; ścisły, precyzyjny, skrupulatny’. Barbara Ellwart
więcej na str. 14

Uświadamiać i pomagać dzieciom z FAS

O edukowaniu społeczeństwa na temat FAS, o objawach i skutkach tego zaburzenia oraz możliwości wspomagania dzieci z zespołem FAS – z psychologiem dziecięcym, specjalistą psychologii klinicznej, socjoterapeutą Joanną Węglarz, która, pracując w Gdańsku i Tczewie, zajmuje się m.in. diagnozą i terapią dzieci z FASD, rozmawia Barbara Ellwart. więcej na str. 15

Sukces polskich matematyków w Finlandii

Polska reprezentacja w tych zawodach spisała się znakomicie, bowiem zajęła, wspólnie z Rosją, pierwsze miejsce.
Wojciech Kosakowski
więcej na str. 18

Nauczyć się pomagać

W ramach trzeciego już projektu zatytułowanego „Wspieranie nauczycieli i szkół w osiąganiu wysokich wyników nauczania w Polsce i Niemczech”, zrealizowanego przez Komisję Międzyzakładową Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Gdańsku przy współudziale Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Unii Europejskich Federalistów z Łodzi, gościliśmy we Freiburgu (południowo-zachodnia część Badenii-Wirtembergii) na zaproszenie związkowców z GEW. Lidia Dąbrowska
Więcej na str. 18

Attachments:
Download this file (PO nr 18_2016 na www.pdf)PO nr 18_2016 na www.pdf[ ]670 kB