Przegląd Oświatowy nr 5/2018

Podsumowanie 2017 roku i plany na 2018 rok

Co w 2017 roku powiodło się w oświacie, a czego nie udało się załatwić? Czego nauczyciele oczekują w 2018 roku?

Grażyna Bojarowska, Region Słupski: Miniony rok 2017 uważam za bardzo trudny. Nie sądzę, byśmy mogli mówić o jakimś spektakularnym sukcesie na linii związek – ministerstwo. Wynika to z faktu rozbieżności pierwotnych deklaracji tak pani minister Zalewskiej, jak i rządu. Mimo szumnych deklaracji zniesienia zapisu artykułu 42 nadal nauczyciele pracują bez gratyfikacji finansowych. Podobnie wygląda sytuacja z podwyżkami nauczycieli. Mowa była o jednorazowej 15-procentowej podwyżce od stycznia 2018 roku, a nie od kwietnia 2018 i rozłożonej na trzy lata po 5 procent. Wiele emocji do dziś wzbudza także połączenie awansu zawodowego z oceną pracy nauczyciela oraz jego wydłużenie, procedura przyznawania urlopu dla poratowania zdrowia, mechanizm przyznawania dodatku za wyróżniającą pracę dla nauczycieli dyplomowanych czy obniżenie wysokości środków przeznaczanych na doskonalenie i dokształcanie nauczycieli. W tym zakresie czujemy się bardzo rozczarowani i zawiedzeni postawą pani minister.

Nie można jednak stwierdzić, iż niczego nie udało się wynegocjować. Ministerstwo zrezygnowało z pierwotnie zakładanego projektu wypłaty nauczycielskich pensji „z dołu”. Udało się także ujednolicić pensum dydaktyczne nauczyciela pedagoga, logopedy, psychologa, doradcy zawodowego do 22 godzin i nauczyciela wspomagającego w klasach integracyjnych do 20 godzin. Za sukces uważam także możliwość opiniowania przez związki zawodowe arkuszy organizacji szkół, możliwość uzupełniania przez nauczycieli etatu w innej placówce w przypadku zatrudnienia w macierzystej szkole poniżej 1/2 etatu oraz zatrudnianie nauczycieli w placówkach i przedszkolach niepublicznych na podstawie umowy o pracę, a nie na umowy cywilnoprawne. Nie ma mowy jednak o zadowoleniu. Myślę, że jeśli rząd w dalszym ciągu będzie ignorował nasze postulaty, to całe środowisko związkowe będzie oczekiwało bardziej zdecydowanych ruchów – także protestacyjnych. Dorota Kaczmarek, Region Częstochowski: Rok 2017 dla naszego Związku NSZZ „Solidarność” zakończył się podniesieniem płacy minimalnej, stawki godzinowej oraz wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę. To niewątpliwy sukces. Niestety, nie był to dobry rok dla nauczycieli. Zmiany w Karcie Nauczyciela, o które walczyliśmy nie zostały uwzględnione, za to pojawiły się takie, które bulwersują i dzielą środowisko oświatowe. Nauczyciele nadal pracują za darmo, prowadząc dwie, trzy i więcej godzin, które są na nich wymuszane przez dyrektorów szkół i samorządy. To nasza porażka. Czego nauczyciele oczekują w 2018 roku? Godziwych podwyżek. To, co się nam proponuje, nie satysfakcjonuje nauczycieli, którzy siedem lat czekali na to, by ich pensje urealniono do kosztów utrzymania. Płace były priorytetem, ale tak się nie stało. Drugim oczekiwaniem jest przywrócenie wcześniejszych emerytur dla nauczycieli, którzy utracili to prawo w 2009 roku.

Bożena Brauer, Region Gdański: Z pewnością sukcesem 2017 roku jest zmiana pensum dla pedagogów, psychologów, logopedów do 22 godzin – zapisana w Karcie Nauczyciela. Niestety, już w przypadku pensum nauczyciela wspomagającego zabrakło zapisu „do 20 godzin”. W przypadku Gdańska było bowiem 18-godzinne pensum. Pewnym osiągnięciem jest też opiniowanie arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli przez związki zawodowe. Jednak w praktyce spotkaliśmy się z wieloma problemami, takimi jak: anonimizacja czy brak konsekwencji prawnych w przypadku, gdy dyrektor nie zwróci się do związku zawodowego o opinię. Czekamy na zmiany w tym zakresie, zgodnie z obietnicą pani minister. Bardzo poważnym problemem są nadal „godziny karciane”, które wcale nie zostały zlikwidowane. Nauczyciele oczekują przywrócenia płatnych godzin do dyspozycji dyrektora na każdym poziomie edukacyjnym. Wielkim rozczarowaniem są propozycje podwyżek wynagrodzeń, dopiero od 1 kwietnia 2018 roku. Wprowadzając tak poważne zmiany w edukacji, na-leżało zadbać o godne podwyżki dla pracowników oświaty.

rozmawiała Barbara Ellwart

W numerze 5/2018

Jeśli trzeba będzie, wyjdziemy na ulice „Solidarność” zmuszona została do radykalizowania się. Nauczyciele, pracownicy oświaty są zbulwersowani działaniami minister Anny Zalewskiej. Ryszard Proksa
więcej na str. 2

Spotkanie członków Rady KSOiW w Rydzynie

Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, podczas spotkania w Rydzynie w dniach 15 i 16 lutego 2018 r., podjęła uchwałę w sprawie działań odnoszących się do systemu wynagrodzeń nauczycieli. W trakcie Rady Krajowej Sekcji wiele uwagi poświęcono projektom rozporządzeń dotyczących arkuszy organizacyjnych, koncepcji doskonalenia nauczycieli oraz projektu minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego na rok 2018.
Jolanta Kornel
więcej na str. 3

Trzeba zmienić system wynagradzania nauczycieli

Przesłaniem Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, która obrado-wała 15 i 16 lutego 2018 r. w Rydzynie, jest podniesienie aktywności struktur na rzecz zmiany systemu i poziomu wynagradzania nauczycieli oraz przyjęcie ogólnych założeń dotyczących jego modernizacji. Jednocześnie, w wyniku wyczerpania się cierpliwości, Rada zapowiedziała akcję protestacyjną w razie fiaska racjonalnych efektów negocjacji. Jerzy Ewertowski
więcej na str. 5

Minister edukacji w lubelskiej „Solidarności”
W ramach cyklu spotkań zapowiedzianych przez Krajową Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” 12 lutego br. minister edukacji Anna Zalewska spotkała się ze związkowcami z „Solidarności” oświatowej Regionu Środkowo-Wschodniego. Wraz z minister edukacji na spotkanie przybyła lubelska kurator oświaty Teresa Misiuk. W spotkaniu uczestniczył także przewodniczący w Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” Marian Król oraz członkowie prezydium Regionu. Gościem spotkania był również przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „S” Ryszard Proksa. Tomasz Kupczyk
więcej na str. 6

Podsumowanie 2017 roku i plany na 2018 rok
Co w 2017 roku powiodło się w oświacie, a czego nie udało się załatwić? Czego nauczyciele oczekują w 2018 roku? – wypowiedzi związkowców
więcej na str. 7

Święto Niepodległości

Święto Niepodległości obchodzimy 11 listopada. Wie o tym 98 proc. Polaków, a dla 62 proc. jest to dzień wyjątkowy, który buduje wspólnotę i jest okazją do spędzenia czasu z rodziną i przyjaciółmi. Takie m.in. informacje zawiera raport „Świętowanie Niepodległości 11 listopada 2017 roku” przygotowany przez Narodowe Centrum Kultury.
więcej na str. 13

Przyśniła się Frankowi Polska
W Szkole Podstawowej nr 2 w Głogowie, 12 lutego 2018 r. w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, odbyła się prezentacja projektu „Przyśniła się Frankowi Polska”. Projekt realizowali uczniowie klas siódmych. Jolanta Peciak więcej na str. 14

Cięcie Karty
Od nowego roku zmieniły się niektóre przepisy Karty Nauczyciela. Pedagodzy stracili część przywilejów.
więcej na str. 16

Szczecińska „Trójka” z wizytą w Sejmie RP
Uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Szczecinie gościli z wizytą w Warszawie na zaproszenie posła Artura Szałabawki, honorowego patrona projektu „Świadomy patriotyzm”, opracowanego i realizowanego przez Magdalenę Sicińską i Dorotę Rosicką.
Magdalena Sicińska więcej na str. 17

Panczenistki na olimpiadzie w Pjongczangu
W Zimowych Igrzyskach Olimpijskich 2018 w południowokoreańskim Pjongczangu brali udział sportowcy z ponad 90 państw. Rywalizowali oni w 102 konkurencjach w 15 dyscyplinach sportowych. Polaków interesowały osiągnięcia sportowe naszych reprezentantów. Najwięcej emocji budziły skoki narciarskie, bo Kamil Stoch wywalczył złoty medal, a drużyna polskich skoczków zdobyła brązowy medal. Dzięki naszym medalistom nawet te osoby, które nie kibicują na co dzień sportowcom, wielokrotnie słyszały o sportowcach i paniach uprawiających zimowe dyscypliny sportowe. Wnikliwi słuchacze zwrócili uwagę na to, że nazywanie tych pań ciągle jeszcze sprawia kłopot.
Barbara Ellwart więcej na str. 18

Ormiański Lwów
Dni 20 i 21 stycznia 2018 roku to kolejne daty poznawania bogatej historii Lwowa przez grupę fascynatów z Gildii i „Solidarności”. Tym razem „na tapetę” wzięliśmy Ormian. Pomysł opierał się na trzech przesłankach: roli Ormian w historii Polski; jubileuszu ich obecności w Polsce; bogactwie zabytków ormiańskich we Lwowie, z najważniejszym z nich – Katedrą pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.
Dariusz Zięba więcej na str. 19